Nový článek
Nový článek
Kategorie

10 věcí, které by měl znát webmaster

10 věcí, které by měl znát webmaster

Pakety v dnešním světě létají jako smyslů zbavené a kdo nekomunikuje s uživateli pomocí protokolu HTTP/HTTPS, jako by ani nebyl. Téměř každá firma či živnostník má kontakt na Internetu, to je snad jasné. Jenže tyto požadavky nestačí. Dceřiné firmy, divize či samotné projekty urputně sbírají nové a nové tváře, kterým servírují svůj obsah.

Webové stránky tak pomalu přechází, ač se naše úřady vehementně snaží o opak, v primární komunikační médium. A v korporátní sféře to platí dvojnásob. Pokud si zde dovolíte pochybení, vězte, že za vámi stojí tucet na dvanáctou dalších firem, které se vašeho uprchlíka rádi ujmou. Proto je třeba minimalizovat toto ohrožení a nabídnout uživatelům zážitek, na který nikdy nezapomenou a časem o něm budou vyprávět vnoučatům. Zde je pár bodů, které byste tedy jako správný webmaster měli umět aplikovat.

1) Najděte IDE

Dobou PSPadu, jakožto hlavním vývojovým prostředím, si snad prošel každý. Na drobné úpravy či kontrolu právě napsaného krátkého skriptu je to super volba. Ale ne na webový projekt. Proto věnujte čas a najděte takové IDE, které bude vyhovovat vám, ale především projektu, který budete psát. Není nic horšího (je), než když začnete psát aplikaci v nevhodném vývojovém prostředí a pak to za pochodu měnit.

2) Strukturujte

Ještě před samotným projektem si vlastně ujasněte, co bude vrchol pyramidy (ano, indexová stránka, co ale dál), a co spodek. Do toho zahrňte plánování modelové a uživatelské vrstvy a popřemýšlejte nad propojením – tedy nějaký MVC návrh. Opět platí, co jsem napsal u IDE: „Better think than sorry.“

3) Myslete objektově

To platí jak pro skripty, tak pro relace v databázi. Požadavky na chování webu se mění a vy byste měli být připraveni na všechno. Tedy třeba na to, že budete k výpisu muset přidat ještě nějakou vlastnost. Pokud se chcete stát neomezeným vládcem vašeho týmu, tyto řádky ignorujte a radujte se z bezradnosti kolegů.

4) Myslete mobilně

Podíl mobilních telefonů na trhu stoupá. Např. na webu www.abra.eu se jedná o celých 7% v prosinci 2014. Globální statistiky W3 říkají 4.8% za toto období. To není moc, že? Ovšem musíme si uvědomit, že mobilní zařízení nám dávají ohromný šťouchanec v podobě jejich diverzity a omezenosti. Díky nim musíme počítat se vším. Web se tak stává médiem globálním, ke kterému se dostane přes jakékoliv zařízení (třeba chytrá lednice, která vám rovnou otevře e-shop). A proto je třeba změnit pohled na Web a budovat ho odspoda nahoru.

5) Validujte

Aby vaše lednička poznala, jaké zboží nabízíte, tak bude muset mít vyhledávácí schopnosti nejlepšího lovce lanýžů v Burgundsku, anebo se prostě spokojí s vaší značkovací znalostí. Doba divů, jako universálního obalovače všeho možného, je dávno pryč. Využívejte tagy, které přinesla „nová“ verze HTML5 od konsorcia W3 a divy nechte „as an element of last resort, for when no other element is suitable.“

6) Minifikujte

Cokoliv, co dáte dohromady, zminifikujte. Pokud nepoužíváte nějaký automatický minifikátor (což byste měli), tak si alespoň dejte zobrazit netisknutelné znaky a ořežte vše, co není třeba. Čím méně dat na přenos, tím lépe.

7) Uglujte [aglujte]

Zde se již nevyhnete automatické kompilace. Uglify vám převede vaše „function getDataFromCachingMachine(thisIsParameterNumeroUno, UndDue)“ , do celkem hezky zmenšeného „function f(p,x)“. Tato vlastnost má hned dvě výhody (jistě přijdete i na další). Prvotně šetříte data – na disku, na přenosu atd…. A za druhé (což je případ především pro Javascript) částečně chráníte svůj kód. Je rozhodně jednodušší se vyznat v popsaných funkcích, jež máte kvůli vývoji i hezky zakomentované, než ve změti rozsypaného čaje.

8) Mergujte [merdžujte] a spritujte [sprajtujte]

Rychlost webu zmiňuji stále dokola. A proč také ne. Za jednu z příčin předčasného opuštění stránek je považována rychlost odpovědí na odeslaný dotaz. Je mnoho studií, které se zabývají náročností uživatelů na odezvu a jednoduše řečeno – čím rychlejší web máte, tím šťastnější uživatel je. Do nějakých 300ms má úsměv od ucha k uchu, do 1000ms trochu povadá a nad 1s má obočí u sebe jako Leonid Brežněv. Když se podíváte do logu prohlížeče, zjistíte, že největší nesnází je velké množství requestů – každý zabírá cca 70ms. Samotné stahování pak trvá dle připojení a velikosti souboru. Často tak dochází k tomu, že 75% času jste mohli ušetřit tím, že jste dva soubory dali do jednoho. To se týká především Javascriptů a CSS souborů. Ale ušetřeny nemusí být ani obrázky. Ikonky, loga apod. spritujte do jednoho a poté je jako background-image vkládejte do stránek. Nefunguje sice SEO a roboti nepoznají, oč jde, proto to udělejte na opakujících se prvcích, které nepotřebují meta data.

9) Cachujte [kešujte]

Hodně zjednodušená verze principu

Pokud i tak chcete ušetřit uživatele neustálého načítání vašich stránek, začněte kešovat. Znamená to velký zásah do vašeho stávajícího kódu, ale pokud dodržujte zásadu číslo tři, nebudete mít problém. S keší se dostanete na neuvěřitelně nízké hodnoty, ale znamená to mnohem větší nároky na mozek (kdy se má cache promazávat, jaká akce k tomu povede apod.)

10) Trackujte a vyhodnocujte

Předpotopní analytics

Od začátku mějte vhodně nastavené trackovací služby – v 99% to znamená nasazení Google Analytics. Samotná aplikace od Velkého bratra je obsáhlá a dostanete z ní mnoho informací jako třeba míru opuštění, pohyb uživatelů a proklikovost. A pokud to nebude stačit, je zde plno nástrojů pro jiné měření, např. eventů či porovnávání více verzí jedné stránky. To vše samozřejmě děláte za jedním cílem - že sesbíraná data použijete k vyhodnocení situace na vašem webu. Chodí k vám Applisti? Dejte pozor na podporu pro Safari. Opouštějí zákazníci web při vyskočení upozornění o výhře milionu korun? Zneškodněte ho.

+ jedna rada navíc: Učte se / volně přeloženo „Opisujte

Kdykoliv se setkáte s nějakým problémem, googlete. Na 99,9% se již někdo setkal s podobnou peripetií a řešení na vás čeká přímo před nosem (před nosem tedy mějte stackoverflow.com). Ovšem nezapomeňte přizpůsobit kód k vašemu projektu (tedy alespoň odstraňte oznámení o licenci :-)).

Další (sudo) příkazy: (Ne)Frameworkujte, Verzujte, Animujte, Statikujte, Testujte.


 Autor spravuje vybrané dceřiné weby skupiny United Software včetně jejich projektů

 

Zpět nahoru