Nový článek
Nový článek
Kategorie

Stinná strana Facebooku

Téměř každý je dnes zaregistrovaný na nějaké sociální síti, ať už jde o Facebook, Twitter, nebo jiné. Rozhodně nechci sociální média zatracovat, poskytují nám nové způsoby komunikace, možnosti obchodu a reklamy, ale nic není dokonalé a vše má pro a proti.

Stinná strana Facebooku

Můžete se odpojit?

Zrovna před pár dny měl Facebook globální výpadek, který údajně na některých místech trval skoro hodinu. Já jsem se o něm dozvěděl až po opětovném zprovoznění, jelikož jsem byl tou dobou ve škole, ale i tak krátká doba, jako je necelá hodina, dokáže být pro někoho zatraceně dlouhá.

Před pár lety koloval internetem tento vtip:
Co se stane když deset minut nefunguje Facebook?
Zmatení lidé začnou vybíhat ze svých domovů s fotkami nad hlavou, vykřikujíc: "Líbí se ti to?!"...

Ano je to vtipné, ale jen do té doby, než se něco podobného opravdu stane. Znám lidi, kteří používají sociální sítě například k marketingu, nebo ke sdílení zajímavých informací s ostatními a používají je v rozumných mezích, jenže pak znám také lidi, kteří nasdílí každou pitomost, která jim přijde pod myš, odebírají stovky, ne-li tisíce stránek, svou zeď plní nesmyslnými příspěvky typu "Právě jsem na záchodě. LOL xD" a bez připojení nevydrží opravdu ani těch deset minut.

S takovými lidmi se pak ani nedá normálně mluvit, bez telefonu s připojením na internet je na veřejnosti nespatříte a když je člověk chvíli pozoruje, zjistí, že se díky sociálním sítím stávají naopak čím dál více asociálními. Zaráží mě také to, že když si dnes lidé vyrazí někam do hospody, klubu, nebo na nějaké jiné veřejné místo, kde hlavním cílem je konverzace mezi lidmi tváří v tvář, dobrá polovina z nich civí do telefonu, atmosféra u stolu je pak zábavná asi jako v márnici, což si ovšem ta zmíněná polovina lidí neuvědomuje protože jsou duchem někde úplně jinde.
Proto se mi velmi líbí nápad, který dostali ve španělském baru Salve Jorge, vyrobili sklenice na pivo, které ovšem stojí pouze když je podložíte svým telefonem a vy se tak můžete bez rozptylování věnovat konverzaci s přáteli.

Co mě to bude stát?

Říkáte si, registrace je přeci všude zdarma, to sice ano, ale z něčeho musí sítě financovat svůj provoz. Prakticky veškeré peníze, které se na sociálních médiích vydělají, pochází z reklamy.

V případě Facebooku jsou reklamy otravnější, než bych považoval za únosné, navíc díky tomu, že Facebook přesně ví, jaké stránky navštěvujete, díky svým pluginům na webech a vyhledávání přímo na Facebooku, dokonce i díky tomu, co sdílíte na svém profilu, vám může nabídnout velmi přesně cílenou reklamu. Modelová situace, jakožto nastávající matka zveřejníte příspěvek, že se vám brzy narodí miminko a hádejte co se během pár dní stane? Začnou se vám zobrazovat reklamy na zboží pro kojence a skupiny a stránky s mateřskou tématikou.

Samo o sobě by to nebylo nic hrozného, ale člověka může trochu znepokojovat skutečnost, že vrhá digitální stín, kterého (pokud je to vůbec možné) je neskutečně obtížné se zbavit. Zmíněná otravnost reklam pak vyplývá z toho, že spousta uživatelů je, stejně jako já, vůči reklamám "imunní". Reklama se tak musí zobrazovat čím dál častěji, aby dosahovala stejných výsledků.

Když už jsme u reklam, chtěl bych poukázat na jednu záludnost. Jako administrátor stránky můžete vaši stránku nebo produkt propagovat. Z toho pak má Facebook peníze a vy zákazníky/návštěvníky, potud je vše v pořádku. Problém nastává, když si zaplatíte přímo za větší počet odběratelů. Tito placení odběratelé totiž pocházejí z rozvojových zemí, kde se provozují takzvané "klikací farmy", kde lidé dostávají zaplaceno za to, že kliknou na tlačítko "Like" u dané stránky a tito lidé se ve skutečnosti vůbec nezajímají o váš produkt.

Tito neaktivní odběratelé mají pak negativní vliv na dosah vašich příspěvků, jelikož Facebook rozesílá příspěvky tím způsobem, že je nejprve rozešle malé skupině testovacích subjektů a pokud ti na příspěvek nějakým způsobem reagují, rozešle ho i ostatním vašim odběratelům. Pokud ale nikdo na příspěvek nereaguje, nikomu dalšímu se už nerozešle, což je přesně to co se stane, když budete mít na své stránce odběratele z Káhiry a Dhaky v Bangladéši.

Takže i kdyby vám Facebook sám nabízel "legitimní" odběratele, neplaťte za ně, ani kdyby vám přišel poukaz nebo něco takového, Facebook tak totiž vydělá dvakrát, poprvé, když si zaplatíte za větší počet odběratelů a podruhé, když se budete pomocí cílené reklamy snažit dosáhnout zpět na ty původní a skutečné.

Hodně velký bratr

"To že jste paranoidní, ještě neznamená, že vás nesledují."

V dnešním digitálním věku je pro spoustu lidí největším problémem ztráta soukromí, ale pamatujte, že za to si může každý sám. Dobrovolně a ochotně sdělujeme na sociálních médiích světu co zrovna děláme, kde jsme, co jsme měli k obědu, jakou školu navštěvujeme, kde pracujeme a dokonce i kde bydlíme a kam se chodíme bavit. Takže rada pro zachování soukromí zní: nezveřejňujte o sobě na sociálních sítích nic, co byste nebyli ochotni sdělit i cizím lidem osobně.

Tyto údaje otevírají v první řadě zadní vrátka stalkerům (lidé posedlí sledováním jiné osoby), kteří vás tak mohou sledovat téměř na každém kroku a také komukoliv jinému, kdo o vás chce získat detailní informace a když si nedáte pozor, můžete se stát obětí jak kybernetického tak reálného zločinu. Na druhou stranu, už se takto našlo několik pohřešovaných osob.

Dalším problémem je kyber-šikana, v USA už se objevilo několik velmi vážných případů, kdy děti spáchaly spáchaly sebevraždu kvůli tomu, co jim ostatní psali na Facebooku. Nutno dodat, že podle věkové hranice třinácti let, kterou je registrace podmíněna, neměli v některých případech na síti co dělat a při dodržení pravidel je riziko menší, ale i tak jde o vážnou hrozbu, kterou by měli rodiče sledovat a případně zakročit.

Takže abych to shrnul... Nikoho nezrazuji od používání sociálních sítí, sám je také používám, ale dávejte si pozor, co o sobě sdělujete světu, dbejte na podmínky používání, zejména na věkovou hranici u svých dětí a nezapomeňte, že žijete z kyslíku, vody a bílkovin, ne z "lajků"...

Zpět nahoru