Nový článek
Nový článek
Kategorie

Jak pracuje webdesigner

Pokud někdo zakládá nový web, nebo se chystá na redesign toho stávajícího, zřejmě se nevyhne spolupráci s webdesignérem. Webdesign jako profese se neustále rozšiřuje. V dnešní době je velice obtížné najít univerzálního webdesignera a proto vznikají celé týmy lidí. Ale než se začneme o problematiku webdesignu zajímat hlouběji, řekneme si něco o tom, kdo je vlastně ten webdesigner a co jeho práce obnáší.

Jak pracuje webdesigner

Kdo je webdesigner

Webdesigner se zabývá vytvářením grafických a technických řešení vzhledu webových stránek a aplikací. I když to může znít jednoduše, jednoduché to skutečně není a nezasvěceného člověka může tvorba webových stránek pěkně potrápit. Největším úskalím  webdesignu je jeho schopnost se neustále vyvíjet a rozšiřovat. Je tedy jen logické, že se na webdesignery kladou větší nároky než před několika lety. Webdesigner je člověk s velkým estetickým cítěním, smyslem pro detail a schopností se rychle učit novým trendům a technologiím. Kromě toho jsou webdesigneři komunikativní, protože komunikace je pro jejich profesi nezbytnou podmínkou. Je potřeba se se zákazníkem dohodnout, jak má výsledný web vlastně vypadat. Komunikaci webdesignér využívá i při zjišťování osobnostních profilů uživatelů webu, což je velice důležité. Díky tomu může webdesigner navrhnout webové stránky přímo na míru uživatelům, kteří je navštěvují. Teprve potom, co zná představu zákazníka a potřeby uživatelů, začíná webdesigner zpracovávat grafické návrhy, vytváří koncepty, sepisuje grafickou a technickou dokumentaci a nakonec tvoří grafické ikony symboly, logotypy a navigační prvky. Pak přichází čas na převod grafického návrhu, který byl schválen klientem do kódu a základní úpravy kódu stránek.

 Programy pro práci webdesignera

Představa o práci webdesignera je velice jednoduchá, tak jednoduchá, že to skoro vypadá, jako by stačilo znát program malování a můžete vytvářet web. Ale ve skutečnosti musíte znát mnohem více, než je malování. Nejčastěji se používá photoshop, ale webdesigner má k dispozici i jiné počítačové programy. Třeba Sketch, GIMP, Inkscape a Illustrator. Ale největším pracovním nástrojem je jeho schopnost odhadnout, osobnostní profil lidí, kteří budou web navštěvovat, protože jen hezké stránky nestačí. Uspěšné weby musejí své návštěvníky zaujmout i jinak.

 

Statické a dynamické webové stránky

Ačkoliv se může zdát, že webové stránky jsou stejné, není tomu tak. Je velký rozdíl mezi statickým webem, který je mnohem jednoduší a vhodný pro osobní užití a dynamickou webovou stránkou, určenou k tomu, aby co nejlépe využívala stále se měnící data. Statické weby se používají jako informační stránky společností. Jednou je webdesigner vytvoří a dokud je vlastník bude chtít využívat ve stávajícím designu, tak se nemění. Naproti tomu dynamické webové stránky jsou mnohem komplikovanější. Webdesigner je zakládá buď na určité databázi nebo specifickém systému. Velice často se u nich vyskytuje určitá provázanost s ostatními internetovými stránkami. Šikovný webdesigner dokáže dynamický web zoptimalizovat pro internetové vyhledávače, což je pro firmy velice důležité, protože díky optimalizaci webu, budou mít jistotu, že se jejich stránky objeví mezi prvními vyhledanými a tím zvýší jejich šanci na úspěch. Úspěšnost webu je závislá na tom, k čemu je web primárně určen. Je tedy dobré znát cíl, kterého chce majitel webových stránek dosáhnout a podle toho naplánovat své další počínání. Dobrý web by měl klientovi pomáhat buďto v marketingu, tedy dělat dobré jméno jemu nebo jeho firmě a usnadňovat mu tím, navazování nových obchodních kontaktů, nebo může sloužit jako internetový obchod pro stávající či nové zákazníky a tím napomáhat v prodeji klientových produktů, či se může jednat o servisní web, který bude podporovat a informovat stávající zákazníky majitele webu a zjednodušovat mu tak péči o ně.

Práce webdesignera není založená na práci jednotlivce, protože počítačová technika a s ní i počítačové programy a weby se velice rychle vyvíjejí. Proto většina webdesignerů pracuje v týmu. Jedině tak mohou uspokojit touhu po kvalitních webových stránkách, kterou pociťují čím dál náročnější klienti.

(foto by Thomas Strandebø)

Zpět nahoru