Nový článek
Nový článek
Kategorie

Copywriting.cz - kterak copywriteři přicházejí o iluze

S copywritery se dnes roztrhl pytel a zprostředkovávat prodej textů vypadá jako perspektivní záležitost.Jak ale vypadá realita? Poptávka po textech je minimální, což sice dovoluje sehnat firmám texty v nízké cenové relaci. Jak je to ale s kvalitou textu, který získáte? Zkusila jsem ze zvědavosti poptávat několik článků na serveru copywriting.cz. A hádejte, jak to dopadlo!

Copywriting.cz - kterak copywriteři přicházejí o iluze

Na výběr máte tři možnosti:

a) koupila jsem skvělé texty a byla jsem mile překvapena

b) texty se nedaly číst

c) s jedním článkem jsem byla spokojena

Nerada bych vás dlouho napínala, ale nejdřív přístoupím k tomu, jak to na serveru chodí. Celkem jednoduše. Zaregistrujete se, dobijete si kredit (minimálně 500kč – to je mrzuté) a můžete nakupovat texty nebo začít psát. Nejdřív bych chtěla zmínit několik věcí, které mě hned ze začátku otrávily. Když se zaregistrujete a odpublikujete poptávku – server ji ihned zveřejní. Hned v zápětí začnou copywriteři zasílat svoje nabídky. Dokud si však kredit nenabijete, nemůžete žádnou nabídku přijmout. To dává smysl pouze z hlediska majitelů serveru. Poptávka je aktivní a uživatelům se zobrazuje, ale vy nemůžete reagovat na nabídky – pokud si okamžitě nedobijete kredit přes Paypal. Bankovní transakce samozřejmě trvá déle.

Další způsob serveru, jak předstírat velké množství poptávek, tkví v tom, že publikovaná nabídka je aktivní – i přestože na textu už někdo pracuje (systém o tom samozřejmě ví). Takže to reálně vypadá tak, že pokud chcete být slušní, musíte neustále klikat na tlačítko „odmítnout“, aby další copywriteři věděli, že nabídku už někdo zpracovává. Máte akorát možnost zmínit se o tom v příspěvku pod poptávkou. Obvykle to ale nikdo nečte. Takže zájemci odpovídají dál dál.

Realita vypadá tak, že se na serveru (i na titulní straně – kterou vidíte bez registrace), zobrazuje zhruba třicet poptávek, z nichž jsou doopravdy aktivní asi tak dvě nebo tři (odhadem). Poptávka po textech je ve skutečnosti mnohem menší než nabídka – tedy počet registrovaných a aktivních copywriterů. To bohužel umožňuje poptávat texty za velmi nízkou cenu. Texty za 80Kč/NS – to už bývá velkorysá nabídka, po které všichni skočí.

Poptáváte-li text, máte samozřejmě zájem odsouhlasit nabídku toho nejlepšího copywritera. Na serveru sice fungují uživatelské recenze a „hvězdičková“ hodnocení. Ale o mnoho víc se o copywriterovi nedovíte. Ukázky textů nejsou pravidlem. Málokdo zvěřejňuje své jméno. Sama jsem výběr copywritera nechala náhodě. Jedna ze zvolených uživatelek neměla ještě žádné hodnocení. A další dva copywriteři měli vynikající hodnocení.

Všichni copywriteři reagovali pohotově a text napsali v daném termínu. Problém ale nastal po odevzdání textu. Chcete-li autorovi v textu naznačit opravy, musíte toho docílit vlastní vynalézavostí. Na copywriting.cz není možné ukládat soubory. Sama jsem uložila soubor na uloz.to a poslala autorovi odkaz – v komentáři, který se odesílá při odmítnutí textu. U jednoho textu se to však opakovalo několikrát.

A jak to tedy dopadlo?

Když mi přišel první text, byla jsem mile překvapena. Žádné pravopisné chyby, dokonce byl čtivý. Až na pár ne zcela přiléhavých frází to šlo. Měla jsem radost! A s nadšením jsem očekávala další texty. Nastalo však peklo. Další text přišel s pravopisnými chybami (na ty ale háklivá nejsem), se stylistickými chybami (to už mi vadí víc) a s obsahovými chybami (tak z toho už nemůžu). Snažila jsem se v komentářích text nějak ukočírovat, ale bylo mi jasné, že autor tématu přiliš nerozumí a že to lepší nebude. Byl to copywriter s řadou pozitivních recenzí, sám inzeroval, že se psaním žíví. Další text přišel napsaný horkou jehlou – zkrátka byl průměrný. Problém byl opět v tom, že v zadaném se tématu autorka přiliš neorientovala – a předstírat erudici se moc nedařilo

Summa summarum. Odpověď c) je správně. Ale spíš je to někde mezi b) a c).

Co copywriteři?

Pokud se chcete skutečně copywritingem živit, cesta přes tyto servery nevede. Poptávka po textech je malá a konkurence veliká - tedy alespoň co se do počtu zájemců o psaní týče. Když už se vám podaří ukořistit nějakou poptávku, zjistíte, že se vám psát text za těch pár korun ani nevyplatilo. Pokud vás ale baví psaní – samo o sobě. Rádi píšete zadarmo, pak jsou servery tohoto typu jasná volba.

 

 

 

 

 

 

 

Zpět nahoru